Μια νέα εποχή ξεκινά για το taxisnet το οποίο, μετά από 27 χρόνια λειτουργίας, εκσυγχρονίζεται για να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις του ψηφιακού κόσμου.
Με στόχο την τεχνολογικά προηγμένη υποστήριξη ελέγχων και την καλύτερη εξυπηρέτηση των πολιτών, θα αναπτυχθούν νέα συστήματα για την καταγραφή και παρακολούθηση των εισοδημάτων, καθώς και εφαρμογές για τον εντοπισμό περιπτώσεων φοροδιαφυγής, λαθρεμπορίου, κλοπής, απάτης και διακίνησης «μαύρου χρήματος».
Το νέο taxisnet καθώς και τα υπόλοιπα ηλεκτρονικά συστήματα, εντάσσονται στα έργα του Ταμείου Ανάκαμψης με προϋπολογισμό 131,589 εκατ. ευρώ.
Η ΑΑΔΕ έχει ήδη προκηρύξει τον διεθνή διαγωνισμό, με προθεσμία υποβολής προσφορών μέχρι τις 27 Ιουνίου και την αποσφράγιση να προγραμματίζεται για τις 4 Ιουλίου.
Το έργο περιλαμβάνει την αντικατάσταση των τριών βασικών φορολογικών συστημάτων, TAXIS, TAXISnet και ELENXIS, με στόχο την ενοποίηση, συλλογή και αξιοποίηση των βάσεων δεδομένων, την αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής και της μη φορολογικής συμμόρφωσης, καθώς και τη γενική αναβάθμιση των υπηρεσιών που παρέχει η ΑΑΔΕ στους φορολογούμενους, μειώνοντας παράλληλα το διοικητικό κόστος.
Οι παρεχόμενες υπηρεσίες, τόσο ηλεκτρονικές όσο και μη, θα ψηφιοποιηθούν πλήρως και θα διατίθενται κατά προτεραιότητα ψηφιακά μέσω ποικίλων μέσων ηλεκτρονικής εξυπηρέτησης, εξαλείφοντας την ανάγκη φυσικής παρουσίας των φορολογουμένων. Αυτό θα επιτρέψει στους πολίτες να διαχειρίζονται και να ενημερώνονται πλήρως για την πορεία των υποθέσεών τους.
Νέο taxisnet: Καταχώρηση στοιχείων μόνο μια φορά
Πολίτες και επιχειρήσεις θα καταχωρούν τα στοιχεία τους μόνο μία φορά για όλες τις συναλλαγές τους, με την περαιτέρω ανάπτυξη της διαλειτουργικότητας σε όλο το δημόσιο τομέα και τις επιχειρήσεις. Με τον τρόπο αυτό, η εφορία και ευρύτερα το Δημόσιο δεν θα ζητούν επανειλημμένα στοιχεία που έχουν ήδη υποβληθεί.
Το έργο περιλαμβάνει επίσης τη διασύνδεση με άλλα ηλεκτρονικά συστήματα, όπως αυτά της ηλεκτρονικής τιμολόγησης, των ταμειακών μηχανών, των συστημάτων ERP (που υποστηρίζουν όλα τα τμήματα μιας επιχείρησης) και των τραπεζών, με στόχο τη διευκόλυνση της επιχειρηματικής δραστηριότητας και του εμπορίου και την ενίσχυση της φορολογικής συμμόρφωσης.
Η ψηφιακή «Εφορία»
Για την αντιμετώπιση των περιπτώσεων μη συμμόρφωσης, θα αξιοποιηθούν εργαλεία δημιουργίας προφίλ φορολογουμένων και υποθέσεων, μέθοδοι αποτίμησης κινδύνου και ανάλυσης συμπεριφορών, εκτεταμένες διασταυρώσεις και διαδικασίες ανταλλαγής δεδομένων με τρίτους φορείς και άλλες χώρες.
Στην ψηφιακή Εφορία του μέλλοντος, η έννοια της χωρικής αρμοδιότητας καταργείται. Μέσω αναδιοργάνωσης, οι φορολογικές λειτουργίες θα κεντρικοποιηθούν, ειδικότερα αυτές της λογιστικής και της είσπραξης οφειλών, περιλαμβάνοντας αναθέσεις εργασιών σε επίπεδο υπαλλήλου και διαχείριση ροών διαδικασιών με εποπτεία των υποθέσεων από την αρχή μέχρι το τέλος.
Στο νέο TAXIS, κάθε φορολογούμενος θα διαθέτει τον δικό του ψηφιακό φάκελο με πλήρες εισοδηματικό και περιουσιακό προφίλ.
Αναλυτικά τι θα έχει το νέο Taxisnet
- Μητρώο Φορολογουμένων: Θα περιλαμβάνει προσωπικά στοιχεία και πληροφορίες για φυσικά και νομικά πρόσωπα, θα αποδίδει Αριθμό Φορολογικού Μητρώου και Κωδικούς Αριθμούς Δραστηριοτήτων . Θα διαχειρίζεται υποκαταστήματα, στοιχεία έναρξης και λήξης δραστηριοτήτων, οικογενειακή κατάσταση, σχέσεις μελών για μετέχοντες σε διοικητικά συμβούλια επιχειρήσεων, εταιρικές σχέσεις κλπ.
- Μητρώο Κινητών και Ακινήτων Στοιχείων Περιουσίας
- Υπηρεσίες Δηλώσεων Φορολογουμένων
- Βεβαίωση Φόρου και Πληρωμές: Θα ενσωματώνει υπηρεσίες που αφορούν στο σύνολο των υποχρεώσεων για δηλώσεις που φέρει ο κάθε φορολογούμενος σύμφωνα με τη νομοθεσία. Ανάλογα με το προφίλ του φορολογουμένου, ο φορολογούμενος θα καλείται να βεβαιώνει προσυμπληρωμένες φόρμες, είτε να συμπληρώνει φόρμες που παρέχονται από το σύστημα. Το σύστημα θα προβαίνει σε διασταύρωση από τρίτες πηγές εφόσον ενδείκνυται, θα εκτελεί υπολογισμούς φόρου, προσαυξήσεων ή προστίμων και συμψηφισμών, θα βεβαιώνει την υποχρέωση ή την επιστροφή φόρου και θα εκδίδει εκκαθαριστικά.
- Λογιστική Εικόνα Φορολογούμενου: Θα περιλαμβάνει λειτουργικότητες τήρησης λογαριασμού για όλους τους φορολογούμενους. Παράλληλα, θα καταγράφει το σύνολο των κινήσεων και συναλλαγών για όλους τους τύπους φόρων και όλα τα συστήματα πληρωμών, αναφορικά με υποχρεώσεις, βεβαιώσεις, εισπράξεις, διακανονισμούς, πρόστιμα, προσαυξήσεις και συμψηφισμούς. Θα διαμορφώνει με αυτόν τον τρόπο μία συνολική λογιστική εικόνα του φορολογούμενου.
- Γνωστοποιήσεις – Κοινοποιήσεις, Συμμόρφωση και Διαχείριση Υποθέσεων: Η λειτουργικότητα αυτή αφορά στην ανάθεση υποθέσεων για διεκπεραίωση από στελέχη σε όλη την επικράτεια. Θα παρέχει διαχείριση και εποπτεία της κάθε υπόθεσης από «άκρο σε άκρο», καταγράφοντας δεδομένα από πλήθος συστημάτων και λειτουργιών, καθώς και τις ενέργειες των εμπλεκομένων που πραγματοποιούνται για την ολοκλήρωση της κάθε υπόθεσης.
- Ανάλυση Κινδύνων: Θα περιλαμβάνει τη συγκρότηση προφίλ για διάφορες οντότητες. Τα προφίλ θα αρχικοποιηθούν και θα συντηρούνται αξιοποιώντας τις πιο κατάλληλες τεχνικές και μεθόδους, αναλόγως την περίπτωση και τα προβλήματα στα οποία επιδιώκεται λύση. Η λειτουργικότητα αυτή πρέπει να μπορεί να αξιοποιεί ανάλυση και μοντελοποίηση της συμπεριφοράς των υποκειμένων και να αναγνωρίζει ομοιότητες.
- Υποστήριξη Ελέγχων: Θα περιλαμβάνει τις λειτουργικότητες οι οποίες θα υποστηρίζουν τις ελεγκτικές εργασίες που θα πραγματοποιούνται στα Ελεγκτικά Κέντρα. Θα υποστηρίζεται με δύο εκδοχές, μια για απομακρυσμένο έλεγχο και μια για επιτόπιο έλεγχο στον χώρο του φορολογούμενου. Οι λειτουργικότητες θα καλύπτουν όλο το εύρος των εργασιών, καθώς και της συλλογής και επεξεργασίας των απαραίτητων δεδομένων από συστήματα της ΑΑΔΕ και εξωτερικές πηγές, προκειμένου για την προετοιμασία, την πραγματοποίηση και την μετέπειτα επεξεργασία των ευρημάτων του ελέγχου από τα στελέχη της ΑΑΔΕ.
- Δημιουργία Αναφορών και Διαμόρφωση Πολιτικών Συμμόρφωσης: Θα περιλαμβάνει τη διαχείριση ρυθμίσεων και ληξιπρόθεσμων οφειλών με βάση ένα ενιαίο σύνολο κανόνων. Θα παρέχονται όλα τα μέσα στο φορολογούμενο για να παραμείνει στη πλευρά της οικειοθελούς συμμόρφωσης, ρυθμίζοντας τις υποχρεώσεις του.
- Μητρώο Ηλεκτρονικών μέσων Φορολογούμενου: Η περιοχή αυτή θα περιλαμβάνει υπηρεσίες διαπίστευσης, ταυτοποίησης και εγγραφής συστημάτων, που θα διαβιβάζουν με ασφαλή τρόπο δεδομένα προς την ΑΑΔΕ για λογαριασμό του φορολογούμενου, διασφαλίζοντας την εξουσιοδότησή του.
Πηγή : https://www.ieidiseis.gr/oikonomia – Άρθρο Γεωργίας Καλαντζή